Niegdyś obecność w samochodzie urządzenia do odtwarzania dźwięku była dość rzadka, dzisiaj jednak bardzo trudno znaleźć samochód pozbawiony systemu audio. Wraz z dynamicznie rozwijającym się przemysłem motoryzacyjnym samochodowe systemy informacyjne i rozrywkowe stale ulegają ulepszeniu. Początkowo występowały one w formie odbiornika radiowego AM wyposażonego w pojedynczy głośnik, następnie zostały zmienione na odbiornik FM, odtwarzacz kasetowy oraz płyt CD, a nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy może obejmować szeroki zakres modułów, takich jak:
1) Jednostkę główną. Dane urządzenie jest połączeniem sterowania wszystkich modułów, od słuchania muzyki po pokładowe urządzenia samotestujące. W nowoczesnych samochodach dostępne są ekrany dotykowe o przekątnej 10 cali, a nawet większej.
2) Głośniki. Podstawowe pakiety wyposażenia oferują zazwyczaj 2/4 głośniki, z kolei rozszerzone obejmują minimum 6 głośników, wliczając do nich głośniki o wysokiej częstotliwości, głośniki średniotonowe oraz subwoofery. Różnicę między pakietami podstawowymi i zaawansowanymi można porównać na stronie Euautoczesci.pl. Jest też wzmacniacz, z którego korzystają subwoofer i głośniki średniotonowe.
3) Indywidualne wyświetlacze wideo dla pasażerów. Dane ekrany mogą być zamontowane na zagłówkach przednich siedzeń.
4) Moduły nawigacyjne. Zazwyczaj są one częścią jednostki głównej i umożliwiają nawigację bez konieczności odrywania wzroku od jazdy autem.
5) Przyciski sterujące zamontowane na kierownicy. Korzystając z danych przycisków kierowca można nie tylko ustawić głośność, zmienić kanał radiowy oraz odebrać rozmowę telefoniczną, ale i także sterować pracą tempomatu, wentylacją kabiny oraz klimatyzacji oraz innymi dostępnymi funkcjami.
6) Moduły synchronizujące smartfony oraz tablety. Umożliwiają one bezdotykowe wykonywanie rozmów telefonicznych z kontaktami dostępnymi w urządzeniach mobilnych oraz słuchanie muzyki z gadżetu w samochodowym systemie stereo.
7) Kamery cofania oraz kamery samochodowe 360 stopni. Po wrzuceniu biegu wstecznego obraz z kamery cofania widoczny jest na ekranie jednostki głównej, pomagając tym samym w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas manewrowania autem.
Poza zasobami oprogramowania i sprzętowymi udostępnionymi przez producenta samochodu na rynku wtórnym zaprezentowany jest szeroki zakres alternatyw dla jednostek głównych i systemów audio. Tym samym w niektórych samochodach oferowane są jednostki główne na bazie oprogramowania Androida, które umożliwiają rozszerzenie funkcjonalności samochodu.