Chip tuning, stworzony z myślą o wyzwoleniu jak największych mocy samochodowych, to formuła dedykowana pasjonatom szybkiego przemieszczania się i efektownego przyspieszania. Decydując się na wymarzone modyfikacje w strukturze silnikowej, nierzadko zastanawiamy się nad tym, jak duże osiągi mocy jesteśmy w stanie wydobyć z naszego auta i jak duże rezerwy tejże mocy właśnie pozostawił w swoim założeniu producent.
Przeglądając strony internetowe poświęcone motoryzacji bądź interesując się fachową, specjalistyczną prasą, nie natrafimy jednak na jeden uniwersalny wzór, który potrafiłby określić wielkość możliwej do osiągnięcia mocy i konkretnego momentu obrotowego, który można by osiągnąć z określonego silnika. Okazuje się bowiem, że nawet dwa auta zaliczane do identycznych, mogą wykazywać różnorodną podatność czy czynności tuningowania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na tę właśnie sytuację? To przede wszystkim różny stopień zużycia silnika, awarie które ma na swoim koncie, a nawet kwestia jakości montażu. Mechanikom i tunerom łatwo jednak określić, jakiego rodzaju silniki będą lepiej funkcjonowały przy zamontowaniu chip tuningu, które zaś raczej się do tego nie nadają.
Silniki uznawane za najbardziej podatne na chip tuning to głównie silniki zaliczane do grupy turbo diesel i grupy benzynowej. Tego rodzaju silniki bowiem uzyskują moc poniżej 100 KM z litra pojemności (silniki benzynowe) i 80 KM (turbo diesel). Zauważyć należy jednak, że granica ta ustawiona może być także niżej – i taką poszczycić się mogą modele starsze, choćby dziesięcioletnie.
O jakim wzmocnieniu chip tuningiem można mówić w takich przypadkach? Wartość wyzwolenia mocy może się wahać pomiędzy 20 – 30%, przy czym moment obrotowy wzrosnąć może o około 20%. Nie jest jednak tak, że niemożliwością jest dalsze zwiększenie mocy. Trzeba pamiętać jednak, że decydując się na większe wyzwolenie mocy, liczyć należy się także z szybszym procesem zużycia auta. Zużycie dotyczyć może nie tylko tuningowanego silnika, ale również sprzęgła, skrzyni biegów, czy układu napędowego.
Silniki zaliczane do grupy turbo diesel czy turbo benzynowej są także podatne na działanie chip tuningu. Ważne pozostaje jednak to, by zachować maksymalną ostrożność przy zmniejszonych marginesach wytrzymałości silnika czy zespołu napędowego. W takich przypadkach tuner powinien bardzo indywidualnie traktować każde auto, obserwując zachowanie silnika na hamowni i ogólnie zachowanie auta w stosunku do tuningu. Nierzadko, myśląc o wprowadzeniu rozwiązań tubingowych warto wcześniej zadbać o zachowanie bezpieczeństwa i zainstalowanie większego intercoola czy pojemniejszej sprężarki.
Silniki zaliczane zaś do kategorii wolnossących, niewyposażone w turbosprężarkę czy kompresor, podczas tuningu osiągnąć mogą zwiększenie mocy o 10%. I to zadowoli tych, którym na wyzwoleniu dodatkowej mocy zależy.
Okazuje się jednak, że są i silniki bez zaprogramowanego marginesu osiągów, przez co nie powinny być dodatkowo modyfikowane przez tunerów.