Osoby interesujące się tuningiem samochodów znają zapewne to zagadnienie, jednak i tak warto rozpocząć od ustalenia pewnych faktów, zanim przejdzie się do oceny obu dostępnych na rynku produktów. Dowiemy się na jakich zasadach działają, jakie wiążą się z nimi korzyści i zagrożenia. Dzięki temu będziemy w stanie łatwiej wybrać pomiędzy power boxem a chip tuningiem.
Filozofia tuningu
Zacznijmy jednak od podstaw. Dlaczego w ogóle zajmujemy się tym zagadnieniem? Podstawowe odpowiedzi na to pytanie są dwie: kierowcy lubią jeździć szybko, na dodatek chcieliby płacić mniej za paliwo. Tuning ustawień silnika, zakodowanych w sterowniku ECU, ma za zadanie zmienić fabryczne parametry, ustawione przez producenta tak, by spełnienie obu tych postulatów było możliwe. Chodzi zatem o zwiększenie mocy silnika i zoptymalizowanie poziomu spalania.
Pod względem sposobu myślenia oba prezentowane produkty niewiele się od siebie różnią. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Dlatego dopiero zagłębiając się w szczegóły będziemy w stanie zrozumieć czym różnią się te dwa sposoby. Wybór pomiędzy nimi nie jest taki oczywisty i będzie się opierał raczej na osobistych preferencjach każdego kierowcy, który szuka sposobu na tuning silnika swojego auta.
Power box – moc zamknięta w skrzynce
Pod nazwa power box kryje się urządzenie, które jest niczym innym jak zewnętrznym sterownikiem, zmieniającym działanie komputera, zarządzającego podawaniem paliwa do silnika. Zmianie ulega dawka paliwa i jego ciśnienie. Można dzięki temu uzyskać wzrost mocy nawet o kilkanaście procent. Ale to nie wszystko.
Wśród najważniejszych zalet power boxa podaje się to, że może on być włączany i wyłączany zdalnie, za pomocą przycisku. Oznacza to że bardzo łatwo możemy wrócić do fabrycznych ustawień sterownika, wykorzystując dodatkową moc tylko wtedy, gdy uważamy że jest nam ona niezbędna, np. w czasie szybkiej jazdy po autostradzie.
Jednak rzeczywista wyższość power boxa nad chip tuningiem polega przede wszystkim na tym, że skrzynkę niezwykle łatwo zainstalować. Wielu producentów oprócz zwykłych instrukcji tworzy również filmiki instruktażowe, na których krok po kroku obserwujemy sposób instalowania power boxa. Jest to duże ułatwienie – nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu i oprogramowania.
Profesjonalny chip tuning
Jeżeli mamy się koncentrować na wadach i zaletach chip tuningu, od razu odsuńmy od siebie myśl o wujku Staszku, który poprawia parametry silnika w przydomowym warsztacie. Uznajmy że interesuje nas profesjonalny chip tuning, realizowany z zachowaniem wszelkich zasad sztuki. Tylko wówczas rzeczywiście będziemy mieli co porównywać.
Chip tuning polega na zmianie oryginalnie zaprogramowanych parametrów sterownika ECU – podobnie jak w przypadku power boxa. Podstawowa różnica polega jednak na tym, że dane zapisywane są bezpośrednio na chipie, a nie na zewnętrznym urządzeniu. Oczywiście można je później na nowo zaprogramować, ale wymaga to kolejnej wizyty w warsztacie.
Wyższość chip tuningu polega przede wszystkim na tym, że oprócz ciśnienia i dawki podawanego paliwa, ustawia się również ciśnienie doładowania turbosprężarki. Oczywiście jeżeli samochód takiej nie posiada, to nie da się tego parametru wykorzystać. Jednak większość kierowców, którym zależy na tym by czuć pod maską moc koni mechanicznych ma sprężarki turbo, więc dodatkowa możliwość ich ustawienia jest dla nich sporym atutem. Jednak nie tylko na tym jednym detalu polegają różnice. Gdyby tylko to różniło oba produkty, power box wygrałby, jako znacznie tańszy od profesjonalnego chip tuningu.
Różnice warsztatowe
Najistotniejsze różnice w podejściu do obu sposobów na zwiększanie mocy silnika kryją się jednak w przygotowaniach do tuningu. W przypadku instalacji power boxa nie prowadzi się właściwie żadnej diagnostyki. Natomiast profesjonalny chip tuning wymaga jednak bardziej kompleksowego podejścia. Wykonuje się badania silnika, a często również układu wydechowego. Testy prowadzone w hamowni mają na celu zbadanie stanu samochodu i szczegółowe poznanie stanu silnika. Dopiero takie informacje pozwalają na dobranie odpowiednich parametrów i ustawienie sterownika tak, by podawał paliwo w optymalny dla danego samochodu sposób.
Właśnie na indywidualnym podejściu polega podstawowa różnica między power boxem a chip tuningiem. To oczywiste, że dzięki badaniom można ustawić wszystko o wiele dokładniej. Co najważniejsze jest to również sposób bezpieczniejszy dla silnika, ponieważ mniej prawdopodobne staje się przeciążenie układu napędowego lub wydechowego. Jednak badania takie muszą kosztować, stąd właśnie bierze się spora różnica w cenie.
Właściwie trudno jednoznacznie odpowiedzieć która z form tuningu silnika jest lepsza. Wprawdzie chip tuning daje o wiele lepsze efekty, ale może się okazać, że wielu kierowcom w zupełności wystarczy to, co oferuje power box. Ważne jedynie, by potrafić rozróżnić sposób działania i potencjalny efekt, jaki daje wykorzystanie każdego z tych sposobów. Wówczas najłatwiej można wybrać to, czego naszym zdaniem potrzebuje posiadany przez nas samochód.