Zadbany zabytkowy Garbus jest obiektem pragnień naprawdę dużej grupy ludzi. Jednak zakup takiego samochodu w dobrym stanie często jest bardzo trudny lub wręcz niemożliwy. Najczęściej takie egzemplarze są już w rękach kolekcjonerów i uczestników zlotów. Dlatego też Garbusy często wymagają delikatnego remontu.
Rdza – bolączka każdego Garbusa
Niemal każdy dostępny na rynku zabytkowy Garbus jest w jakimś stopniu zardzewiały. Ogniska korozji najczęściej występują w okolicach nadkola i przy progach drzwi. To w jakim stanie będzie samochód zależy od naprawdę dużej ilości czynników. Utlenienie karoserii może być efektem tego w jakich warunkach samochód był przechowywany, jak często poprzedni właściciel poruszał się nim po drodze a nawet od tego jak często było one czyszczone zimą.
Samodzielne usunięcie korozji z samochodu jest bardzo czasochłonnym procesem, zwłaszcza jeśli zależy nam na zachowaniu jak największej ilości oryginalnych części garbusa, nie jest jednak niemożliwe. Zastosowanie odpowiednich past polerskich i narzędzi do autodetailingu umożliwi przywrócenie dawnego wyglądu garbusa nawet w domowych warunkach. Jest to opcja idealna dla ludzi traktujących Garbusa jako swój personalny projekt. W innym przypadku najlepiej jest oddać samochód do profesjonalnego blacharza, najlepiej takiego który specjalizuje się w renowacji zabytkowych samochodów.
Jakie problemy techniczne można spotkać w Garbusie
Garbusy są samochodami o niezwykle prostej konstrukcji. Dzięki temu są one również stosunkowo niezawodne. Dlatego nawet podczas zakupu zabytkowego egzemplarza nie trzeba nastawiać się na wymianę wszystkich części garbusa. Najczęściej konieczne będą tylko delikatne naprawy, jak regulacja zapłonu i zaworów. Są to stosunkowo proste zabiegi, które domorosły mechanik może wykonać w przydomowym garażu.
Jedną z częściej spotykanych usterek w Garbusie jest zepsuty czujnik świateł stopu. Tego typu naprawę jest jednak lepiej powierzyć profesjonalnemu mechanikowi. Inne części Garbusa są stosunkowo niezawodne, wady silnika czy wtrysków są raczej niespotykane. Warto jest jednak wymienić część elementów pod maską jak np. Pasek klinowy. Podobnie jak w przypadku każdego używanego samochodu przed zakupem warto jest udać się mechanika na przegląd techniczny. Dzięki temu poznamy nie tylko wszystkie wady, które mogły umknąć niewprawnemu oku, ale także dowiemy się jaki będzie orientacyjny koszt przywrócenia Garbusowi pełnej sprawności.
Nieoryginalne części garbusa – udręka dla nowego właściciela
Jedną z największych i najpopularniejszych bolączek nowych właścicieli Garbusów jest ilość nieoryginalnych części jakie znajdują się w samochodzie. Większość osób kupujących tego typu samochody chce je odrestaurować, uzyskać status zabytku motoryzacyjnego i otrzymać specjalne tablice rejestracyjne. Wymaga to by w samochodzie znajdowały się wyłącznie oryginalne części.
W przypadku Garbusa jest to często bardzo duży problem, masowa produkcja i popularność tego samochodu sprawiła, że na rynku przez długi czas znajdowało się naprawdę wiele zamienników do oryginalnych części. Podczas zakupu samochodu należy zwrócić szczególną uwagę na to jakie części Garbusa zostały wymienione na nieoryginalne i jak łatwo będzie przywrócić je do właściwego stanu. Dobrą wiadomością jest fakt, że części Garbusa są powszechnie dostępne i stosunkowo niedrogie. Dlatego wymiana zamienników na oryginalne elementy nie wymaga dużych ilości czasu i pieniędzy.