Majsterkowicze i miłośnicy motoryzacji z niejedną usterką w swoim samochodzie potrafią się uporać. Wśród nich znajdziemy naprawy, które dla laika brzmią zupełnie egzotycznie, tak jak na przykład demontaż sworzni wahacza lub łącznika stabilizatora. Wymiana zamków wydaje się przy tym dziecinnie prosta. Tymczasem niejednemu kierowcy niesprawny system otwierania samochodu może przysporzyć wielu problemów. Dlatego dziś podpowiadamy, jak poradzić sobie z wymianą zamków.
Zamek czy zamki?
Samodzielna wymiana zamków w samochodzie może się wydawać prostą sprawą, jednak potrafi być kłopotliwa. W samochodach starych typów nie należy do najtrudniejszych czynności, ale zwykle wiąże się ze zmianą całego kompletu zamków. Kompleksowa wymiana jest konieczna zwłaszcza wtedy, gdy klucz został skradziony, zgubiony albo zniszczony, lub gdy nie chcemy stracić możliwości otwierania wszystkich zamków jednym kluczykiem. Powinniśmy wówczas zaopatrzyć się w nowy zestaw zamków, łącznie ze stacyjką. Na szczęście uszkodzony pojedynczy element możemy też dorobić na podstawie kluczyka.
Obecnie większość samochodów jest wyposażona w immobiliser, czyli system elektronicznego kodowania, który zabezpiecza przed niepowołanym uruchomieniem pojazdu. Serwisy oferują kodowanie kluczyków, dzięki czemu możemy wymienić pojedynczy zamek, nie tracąc możliwości otwierania go tym samym kluczem, co inne. Jest to jednak usługa stosunkowo kosztowna.
Pojedynczy element
Aby wymienić pojedynczy zamek, wystarczy nowa wkładka. Jej wymiana przebiega dokładnie tak, jak w drzwiach do domu. Usuwamy zaślepkę, przy pomocy klucza imbusowego odkręcamy śrubkę wewnątrz drzwi, delikatnie podważamy i wyciągamy kasetkę. Dziecinnie proste, prawda? Gorzej, jeśli mechanizm zamka uległ uszkodzeniu. Wtedy wymiana wkładki nie wystarczy i trzeba dostać się do wnętrza drzwi, żeby wykręcić cały zamek.
Łatwiej jest z bagażnikiem. Trzeba tylko dostać się do wnętrza klapy. Wówczas zdejmujemy z zatrzasków tapicerkę klapy (tzw. boczek), następnie odkręcamy śrubki i odpinamy dźwignię klamki. Wyciągamy zamek, wkładamy nowy, przykręcamy – i już!
Wymiana pojedynczego zamka jest zatem dziecinną igraszką. A co z zamkiem centralnym?
Zamek centralny
Przyczyn nieprawidłowego funkcjonowania zamka centralnego może być wiele – niesprawny pilot, awaria centralki, siłowniki. Pilot można wymienić bez większej trudności, konieczne będzie tylko zestrojenie go przez specjalistę z immobiliserem. Trzeba tylko przy tym pamiętać, że jeśli zamek obsługiwany jest przez ten sam pilot co alarm, należy kupić zamek bez zdalnego sterowania. Można go wówczas bez kłopotu podłączyć i cieszyć się prawidłowo działającym rozbrajaniem i uzbrajaniem alarmu. Wymiana siłowników też nie powinna przysporzyć nam problemów, musimy się jednak przygotować na konieczność rozmontowania boczków drzwi. Trudność pojawia się wtedy, gdy odkrywamy konieczność wymiany całego systemu zamka centralnego.
O ile zwykły zamek to pojedynczy element konstrukcyjny, o tyle jego centralny odpowiednik to cały system przewodów, łączący wszystkie drzwi w samochodzie. Przygotujmy się, że może to zająć więcej czasu. Nie ma rady, będziemy musieli rozmontować drzwi – nie tylko zdjąć tapicerkę, ale także uszczelki i niektóre elementy dodatkowe. Z pewnością przydadzą nam się klucze imbusowe, śrubokręt krzyżakowy i coś do podważenia, na przykład śrubokręt płaski.
Aby dostać się do przewodów zamka centralnego, ściągamy boczki drzwi. W zależności od modelu różnie będzie wyglądać proces demontażu, jednak zwykle wiąże się on z wyciągnięciem zaślepki lusterka bocznego, klamki i korby do opuszczania szyby. W przypadku aut z elektroniką nie wolno nam zapomnieć o odłączeniu wszystkich przewodów! Musimy też uważać, żeby nie uszkodzić spinek i zatrzasków, w przeciwnym razie trudno nam będzie wpiąć boczki z powrotem.
Centralka zwykle ulokowana jest w desce rozdzielczej, w okolicach kolumny kierowniczej, i z tego miejsca powinniśmy poprowadzić przewody. Doprowadzenie wiązki do wszystkich zakamarków samochodu wymaga cierpliwości i zręczności. Prawdopodobnie właśnie w tym momencie będziemy musieli rozłożyć na czynniki znaczną powierzchnię drzwi.
Następnie montujemy i podłączamy siłowniki. Zestaw składa się zwykle z jednego siłownika sterującego od strony kierowcy i wykonawczych do pozostałych drzwi. Aby nie powstawały niepotrzebne naprężenia, siłowniki powinny znajdować się w jednej osi z cięgnem zamka.
Na zakończenie podłączamy wiązkę do centralki sterującej, podpinamy zasilanie i alarm. Każdy przewód wiązki jest oznaczony innym kolorem, więc jej montaż nie powinien nam sprawić kłopotu.
Gdy mamy pewność, że nowa wiązka jest poprawnie podłączona do starego modułu centralnego (czyli kabla zasilającego, masy i standardowo dwóch przewodów sygnałowych alarmu), sprawdzamy, czy wszystko działa. Najlepiej zrobić to przed założeniem boczków, żeby nie musieć znów ściągać ich w razie konieczności korekty pracy siłowników.
Koszt wymiany zamka centralnego w serwisie to ok. 500 zł, jeśli jednak nie czujemy się na siłach, by samodzielnie naprawić usterkę, powinniśmy poprosić o pomoc profesjonalistę.
Twój zamek się zepsuł i musisz go wymienić? Zapraszamy na Nocar.pl. U nas znajdziesz komplet nowych zamków i narzędzia, niezbędne do ich wymiany!