Chip tuning a LPG

Chip tuning a LPG

Samochody z silnikami gazowymi LPG uważane są zazwyczaj za pojazdy, których parametry dość trudno się modyfikuje. Nic w tym dziwnego, w końcu już sama przeróbka zasilania samochodu jest pewnego rodzaju zamknięta modyfikacją. A jednak również w tym przypadku za pomocą chip tuningu można dokonać dalszych, czasem nawet bardzo istotnych i znaczących zmian w funkcjonowaniu silnika.

Wpływ chip tuningu na instalacje LPG

W większości przypadków chip tuning samochodów z silnikami zasilanymi gazem ma na celu ustawienie trochę lepszych parametrów silnika i zmniejszenie zużycia paliwa. Auto dostaje wówczas nieco więcej mocy, jednak nie na tyle by różnica ta stała się wyraźnie zauważalna. Chodzi głównie o oszczędności związane z kosztami eksploatacji.

Tego rodzaju zabiegi są najłatwiejsze, ponieważ do ich przeprowadzenia wystarczą takie same zabiegi, jak w przypadku aut z silnikami benzynowymi. Robi się przegląd stanu silnika, ustala parametry i modyfikuje dane zapisane w pamięci kontrolerów. Dużo ostrożniej trzeba jednak postępować w przypadku gdy w silniku zasilanym gazem LPG zamierzamy znacząco zwiększyć moc i moment obrotowy. Jest to możliwe i może przynieść bardzo dobre efekty, wymaga jednak dość dużego wyczucia i doświadczenia.

Wprawdzie od strony technicznej wiele się nie zmieni, jednak samo myślenie o chip tuningu będzie musiało przebiegać nieco inaczej. Chodzi o to, ze w przypadku silników gazowych należy wciąż pozostawić reduktorowi pewien zapas. Standardowo jeżeli mamy możliwość uzyskania mocy większej o np. 30 KM, powinien zostać dodatkowy zapas dla reduktora. Jeżeli nie możemy na danym silniku uzyskać tego zapasu, lepiej ustawić mniejszą moc.

Większa wydajność

W przypadku silników LPG dobrze przeprowadzony tuning ze zwiększeniem mocy i momentu obrotowego, pozwoli uzyskać o wiele lepsze wyniki niż w analogicznym przypadku samochodu napędzanego silnikiem benzynowym. Dzieje się tak dlatego, że odzyskujemy dodatkowo część mocy silnika, dzięki powiększeniu jego sprawności. W przypadku LPG jest to o wiele bardziej widoczne, ponieważ gaz spala się w silniku inaczej nić benzyna.

Szybkość rozpalania gazu jest mniejsza, podobnie jak jego szybkość spalania. Oznacza to że możliwa jest o wiele dokładniejsza korekta ustawień kontrolera ECU, który odpowiada za podawanie mieszanki do silnika. To właśnie dzięki właściwościom spalania obu paliw, korzyść z tuningu w przypadku samochodów napędzanych LPG jest wyższa niż w przypadku benzyny.

Samo zwiększenie mocy, bez odpowiedniej korekty podawania paliwa, mogłoby być dla silnika niebezpieczne, dlatego przy tuningowaniu kontrolera w samochodach zasilanych gazem wymagana jest o wiele większa precyzja i znajomość funkcjonowania tego rodzaju układu zapłonowego. W przeciwnym razie uszkodzeniu może ulec nie tylko silnik, ale również układ wydechowy. To wprawdzie jedynie najbardziej czarna wersja scenariusza, jednak i ją trzeba brać pod uwagę, zanim podejmie się decyzję o wyborze zakładu, któremu zlecimy chip tuning naszego samochodu.

Oszczędność w eksploatacji

Przyjrzyjmy się jeszcze najczęstszemu powodowi, dla którego właściciele aut z silniami zasilanymi mieszanką LPG decydują się na chip tuning swojego samochodu. Chodzi tu oczywiście o bardziej optymalne ustawiane spalania, a co za tym idzie oszczędność na kosztach paliwa. Wszak osoby, którym zależy przede wszystkim na dużej mocy silnika, rzadko decydują się na auto zasilane gazem.
Modyfikacja elektronicznego kontrolera ECU, która pozwoli bardziej optymalnie wykorzystać podawane do silnika paliwo, należy do łatwiejszych rodzajów tuningu. Chodzi przede wszystkim o dobranie odpowiedniej ilości mieszanki LPG i bardziej ekonomiczne jej wykorzystanie przez silnik, bez jednoczesnej utraty mocy.

Szacuje się, że przeciętnie auto napędzane gazem spala nawet do 40% więcej paliwa, niż pojazd z silnikiem benzynowym. Co prawda zazwyczaj nie jest to aż tak duża różnica, ale przy fabrycznych ustawieniach spalania trzeba się liczyć z tym, że wykorzystamy na 100 kilometrów te 20-30 % objętości paliwa więcej, niż benzyniak. Tymczasem okazuje się, że wcale nie musi tak być, zwłaszcza w przypadku nowszych samochodów, w których istnieje możliwość łatwego ustawienia parametrów spalania, dzięki chip tuningowi. Szacuje się że powyższa wartość przy dobrze ustawionym silniku powinna zmaleć do ok. 15 %, a w niektórych przypadkach nawet poniżej tej wartości. Jeżeli zatem porównamy cenę paliwa LPG i benzyny, dodamy do tego 15 % na zwiększone spalenie, związane ze specyfiką tego rodzaju układu zapłonowego, to powinniśmy uzyskać podstawowe informacje na temat ewentualnych oszczędności.

Oczywiście chip tuning samochodów napędzanych mieszanką LPG jest równie kontrowersyjny, jak w przypadku innych aut. Wystarczy jednak że zleci się ustawienie wartości kontrolera ECU profesjonalistom, by mieć pewność, że wszystko zostanie przeprowadzone z zasadami. Wówczas można być pewnym, że wprowadzone zmiany nie odbiją się negatywnie na kondycji silnika, a korzyści płyną ce z chip tuningu nie obrócą się z czasem przeciwko nam.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *