Czy gaz LPG szkodzi silnikowi?

Czy gaz LPG szkodzi silnikowi

W poszukiwaniu idealnych rozwiązań ekonomicznych i praktycznych, częste podróżowanie samochodem niewyposażonym w instalację gazową, może być przykrym doświadczeniem dla grubości naszego portfela. Ceny paliw w stosunku do gazu są około 3-krotnie wyższe, z my zastanawiając się nad bardziej ekonomiczną jazdą, coraz częściej myślimy o instalacji LPG. Ale czy gaz LPG nie wyrządzi silnikowi naszego auta więcej szkody niż pożytku? Zdania na ten temat są oczywiście podzielone. My przyjrzymy się kilku najistotniejszym aspektom tej dziedziny.

Gaz LPG ma standardowo wyższą liczbę oktan – o około 10 przewyższa ich ilość dostępną zazwyczaj w benzynie. Do tego charakteryzuje się nieco mniejszą wartością opałową w stosunku do każdego kilograma. Podejmując temat zawartości oktan w paliwie pamiętajmy, że zbyt duża ich zawartość w paliwie, w porównaniu do projektowej wartości dedykowanej silnikowi, zmniejsza moc silnika i jego ogólną sprawność. Już podczas procesu podawania LPG do komory silnika (w postaci gazowej przecież), następuje wyparcie części powietrza, przez co zmniejsza się efektywna ilość mieszanki paliwowo-powietrznej w stosunku do analogicznej sytuacji benzyna-powietrze. Ponadto gaz ma mniejszą zdolność chłodzenia mieszkanki w porównaniu do odparowującej benzyny, dlatego też początkowa wartość temperaturowa mieszanki gazowej jest wyższa, niż mieszanki benzynowej. I to ma wpływ na ogólną sprawność silnika.

Jeśli zaś przyjrzeć się dobrze ustawionej instalacji gazowej, to sam gaz jako paliwo nie ma znacznie odbierających wyników czy ogólnie przyjętych wad w stosunku do benzyny.

Auto po chip tuningu zyskuje głównie wzrost ogólnej mocy, stanowiąc wynik poprawy sprawności spalania gazu. Wyniki te zaobserwować można głównie wówczas, gdy mówimy o szybszym zapłonie dla małych i średnich obciążeń. Duże znaczenie będzie mieć także dokładne ustawienie dawek gazu na hamowni – profesjonalne podejście do tematu pozwoli na zdecydowane zmniejszenie ewentualnych strat.
Rozmyślając o montażu instalacji gazowej do auta musimy pamiętać również o tym, że zbyt duża ilość gazu nie będzie korzystna. Benzyna w takim przypadku pozostaje wciąż w stanie cieczy i jej odparowanie możliwe jest dopiero po zapłonie mieszanki. Gaz z kolei, zaaplikowany w zbyt dużej objętości, wyprze już na początku za dużą ilość powietrza, co nie będzie korzystne dla stanu silnika.

Gaz, przy swoim braku zdolności chłodzenia komory spalania, doprowadzić może do przyspieszonego procesu zniszczenia świec, a nawet poważnego stopienia tłoka. Najważniejsze przy montażu instalacji LPG pozostaje więc przede wszystkim takie ustawienie składu mieszanki, które optymalnie pozwoli cieszyć się jego wykorzystaniem na co dzień.

Wybierając się do zakładu montażowego instalacji gazowej pamiętajmy – precyzyjne dostrojenie auta na hamowni będzie przydatne i najbardziej cenne wówczas, gdy pragniemy mieć auto mocne, naprawdę oszczędne i takie, które nie zawiedzie nas w żadnej sytuacji. Wybierając zakład instalujący LPG skupmy się na poszukiwaniu takiego, który posiada własne hamownie podwoziowe. Tą drogą bowiem droga do sukcesu szosowego będzie najprostsza i najłatwiejsza.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *